« Boulle » marqueterie

Koffer in Boulle marqueterie, 19e eeuw, collectie L’Egide Antiques®.

De oorsprong in Europa

Waar en wanneer is metaal marqueterie ontstaan? In Europa is deze datering het onderwerp geweest van controverse en verwarring. Het eerste metaal dat in dunne platen werd gebruikt om meubels te versieren was waarschijnlijk zilver. Het idee om tin te gebruiken op oppervlakken lijkt te zijn ontstaan in Parijs in het laatste kwart van de 17e eeuw. De techniek werd later ontwikkeld door de meubelmaker Jacques Talon (gepatenteerd door Lodewijk XIV in 1663), maar hij stierf al snel na zijn eerste leveringen aan de kroon.

Het was ook in Parijs dat het gebruik van schildpad werd geboren en floreerde, op de voet gevolgd door de Italianen, Nederlanders en soms de Duitsers.

Het was uiteindelijk de geniale André-Charles Boulle (1642-1732), meubelmaker van Lodewijk XIV die sinds 1672 in het Louvre logeerde, die deze 2 technieken samenbracht! Boulle marqueterie bestaat uit het inleggen van messing en schildpad in panelen van ebbenhout. Deze techniek vereiste uiterste precisie, want de motieven moesten uiterst nauwkeurig worden uitgesneden en aangebracht. Het resultaat was een kunstwerk dat bijna magisch leek, met zijn lichtspel en glinsterende reflecties.


commode van André-Charles Boulle, circa 1710-20, Metropolitan Museum of Art, New York, VS.

Boulle was uiteindelijk niet de uitvinder van schildpad- en metaalmarqueterie, maar de verbetering van de techniek was zo nauw verweven met zijn persoonlijke werk dat zijn naam er voor altijd aan verbonden zal blijven. “Boulle inlegwerk” was geboren!

Boulle hielp mee om Franse paleizen en kastelen, waaronder het Louvre en Versailles, te versieren met fantastisch meubilair in barokstijl. Zijn beheersing van ebbenhout en schildpad marqueterie was buitengewoon en zijn meubels en objecten stonden bekend om hun elegantie en verfijning, vaak met complexe motieven geïnspireerd door de klassieke oudheid.

In de 19e eeuw


Inktpot, pennenhouder in Boulle-marqueterie, 19e eeuw, collectie L’Egide Antiques®.

Boulle’s invloed op de wereld van vakmanschap en meubelmakerij is door de eeuwen heen blijven bestaan. Zijn inlegwerktechniek werd alom geïmiteerd en bewonderd, en beïnvloedde vele meubelmakers en meubelkunstenaars in de eeuwen daarna. Boulle’s creaties werden gewaardeerde verzamelobjecten en veel instellingen en privéverzamelaars probeerden zijn werk te bewaren en te restaureren.

In de 19e eeuw werden veel meubelmakers beïnvloed door Boulle’s marqueterietechniek en namen ze elementen van de Boulle-stijl op in hun ontwerpen. Hier zijn enkele 19e-eeuwse meubelmakers die de Boulle-techniek gebruikten of zich door zijn werk lieten inspireren:

1. François-Honoré-Georges Jacob-Desmalter (1770-1841): Jacob-Desmalter was een bekende Parijse meubelmaker uit het begin van de 19e eeuw. Hij werkte aan de restauratie van meubels in het Château de Malmaison en sommige van zijn creaties bevatten elementen van de Boulle stijl, waaronder ebbenhout en messing inlegwerk.

2. Gervais-Maximilien-Eugène Durand (1800-1854): Durand was een 19e-eeuwse Franse meubelmaker die meubels maakte in de stijlen Renaissance Revival en Gothic Revival. Zijn werk bevatte soms inlegwerk van ebbenhout en messing, wat doet denken aan de marqueterietechniek van Boulle.

3. Henry Dasson (1825-1896): Dasson was een Parijse meubelmaker die bekend stond om zijn werk in de 19e eeuw. Hij creëerde meubelen in de stijl van het Franse Second Empire en sommige van zijn stukken bevatten inlegwerkmotieven van Boulle, vooral messing en ebbenhout.


Bonheur du jour in Boulle inlegwerk, 19e eeuw, collectie L’Egide Antiques®.

4. Joseph Cremer (1811-na 1878): Cremer blies de inlegwerkkunst van Boulle nieuw leven in en was een groot succes! Onder de julimonarchie gaf Louis-Philippe zelfs opdracht voor kopieën van meubels gemaakt door Boulle voor de Galerie d’Apollon in het Louvre. De mode zette zich voort onder het Second Empire, dankzij meubelmakers als Cremer en Brandely.

5. Mathieu Béfort (1813-1880), bekend als Béfort Jeune: hij was de tweede zoon van de beroemde Parijse meubelmaker Jean-Baptiste Béfort. Van 1844 tot 1880 werkte hij in de rue Neuve Saint-Gilles in Parijs. Net als zijn oudere broer Bernard was hij een meubelmaker en maker gespecialiseerd in Boulle en palissander meubelen met mozaïeken en bronzen.

Deze 19e-eeuwse meubelmakers bleven elementen in Boulle-stijl in hun creaties verwerken, wat de blijvende invloed van de Boulle-marqueterietechniek in de volgende eeuw aantoonde.


Dubbel corps door Antoine Delafontaine, 19de eeuw, Parijs, L’Egide Antiques® collectie.

Huidige creaties

Het is belangrijk op te merken dat het gebruik van schildpad in Boulle-marqueterie tegenwoordig ethische vragen oproept vanwege de bescherming van diersoorten. Moderne meubelmakers zijn op zoek naar duurzame alternatieven voor schildpad om de kunst van het inlegwerk van Boulle voort te zetten en tegelijkertijd de biodiversiteit te behouden.

Kortom, het inlegwerk van André-Charles Boulle is een 17e-eeuwse schatkamer die liefhebbers van kunst en ambacht blijft fascineren. Zijn prachtige creaties en innovatieve techniek hebben een blijvend stempel gedrukt op de wereld van de meubelmakerij en zijn naam blijft synoniem met de hoogtijdagen van de Europese inlegwerkkunst.

Aurélie Di Egidio
L’Egide Antiek in Brussel, 29 september 2023

Bronnen:
– “André Charles Boulle (1642-1732), Un nouveau style pour l’Europe”, Jean Nérée Ronfort, Somogy éditions d’arts, Parijs, 2009.
– Marqueteries virtuoses au 19e siècle, brevets d’inventions”, Marc Maison en Emmanuelle Arnauld, Editions Faton, Dijon, 2012.
– Reconnaitre la marqueterie Boulle”, Frédéric Massie, René Maubert, Editions Adam Biro, Parijs, 1990.
– Le mobilier français du 18e siècle, dictionnaire des ébénistes et des menuisiers”, Pierre Kjellberg, éditions de l’amateur, Parijs, 1989.
– Le mobilier français du 19e siècle, dictionnaire des ébénistes et des menuisiers”, Denise Ledoux-Lebard, éditions de l’amateur, Parijs, 1984.
– Fotocredit: Aurélie Di Egidio voor L’Egide Antiques©.
– Fotocredit, ladekast door André Charles Boulle: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Commode_MET_DT8914.jpg